Dlaczego niektóre dzieci wstają (za) wcześnie? Tajemnice pierwszej drzemki.

niemowlę śpi w hamaku, drzemka, wczesne pobudki, dziecko wstaje za wcześnie

Pierwsza drzemka

Pisałam już ramowo o planie dnia. To teraz warto przyjrzeć się sprawie z bliska i w szczegółach – pierwsza drzemka. Godzina, o której kładziemy naszą pociechę na pierwszą drzemkę jest bardzo ważna. Szczególnie dla tych, których dziecko wstaje jeszcze przed kogutami.

Wczesne pobudki

“Kto rano wstaje temu Pan Bóg daje” albo “Ranne wstawanie – trzech groszy zyskanie”. Pewnie znalazłoby się jeszcze kilka przysłów zachwalających wstawanie wczesnym rankiem. Ale nie spójrzmy prawdzie w oczy. Jeśli jest to godzina 4 czy 5 rano, a naszym budzikiem jest bawiące się, albo co gorsza – płaczące dziecko – ciężko wykrzesać z siebie choćby odrobinę entuzjazmu i pozytywnej energii.

No ale cóż, trafił nam się skowronek. Może w przyszłości to zaowocuje, w końcu podobno ludzie sukcesu wstają rano…. Tak ja też się jakiś czas tak łudziłam, ale nie oszukujmy się. To że niemowlę budzi się wcześnie, wcale nie oznacza, że w dorosłym życiu będzie kultywować tę tradycję. Ba, założę się, że jak tylko na horyzoncie pojawi się szkoła, albo nawet przedszkole, nasza latorośl nagle ze skowronka zmieni się w typową sowę. A dobudzenie jegomościa rano będzie graniczyło z cudem. Z tego co słyszałam, niektórzy rodzice czekają na ten moment, żeby w końcu móc się odegrać 😉 za te wszystkie lata pobudek.

Na szczęście mam dobre wieści, Twoje dziecko wcale nie musi wstawać wcześnie. Jest to wręcz niekorzystne.

Ale co to ma wspólnego z tą pierwszą drzemką?

Właśnie ta pierwsza drzemka może być powodem zbyt wczesnych pobudek.

Jeśli kładziemy dziecko na pierwszą drzemkę zbyt wcześnie, zaczyna ono traktować ją jako ostatni cykl snu nocnego. Wstaje rano, je, bawi się, a potem zasypia i dokańcza sobie sen nocny. W efekcie zakłóca to jego biologiczny zegar i cykl okołodobowy. A wczesne pobudki z okazjonalnych stają się normalne i utrwalają się coraz mocniej.

Co robić gdy dziecko wstaje za wcześnie?

By wyjść z tego impasu, po prostu nie kładź dziecka zbyt wcześnie na pierwszą drzemkę. Spróbuj go przetrzymać, najpierw trochę dłużej, by stopniowo dojść do docelowej godziny. Po kilku dniach odpowiednio usytuowanej drzemki dziecko powinno budzić się później.

Kiedy więc powinna zaczynać się pierwsza drzemka?

– 4-5 miesięcy (3 drzemki): nie wcześniej jak o 8.15

– 6-7 miesięcy (3 drzemki): nie wcześniej jak o 8.30

– 6-7 miesięcy (2 drzemki): nie wcześniej jak o 9.15

– 8-9 miesięcy (2 drzemki): nie wcześniej jak o 9.30

– dziecko mające jedną drzemkę: nie wcześniej jak o 10.30

Pamiętajmy, że czas czuwania liczymy od momentu wyjęcia z łóżeczka. Aby zachować odpowiedni czas czuwania i rozpocząć pierwszą drzemkę o odpowiedniej porze (nie za wcześnie), to dzień zaczynamy nie wcześniej jak o godz. 6.00. Oczywiście jeśli praca lub inne czynniki od nas niezależne nie zmuszają nas do wcześniejszego wstawania.

zegarek - budzik, czarno-białe zdjęcie


Dlaczego w tym wypadku nie tylko patrzymy na czasy czuwania, ale też na zegarek?

Przecież w innych artykułach pisałam, że jedna rodzina zaczyna dzień wcześnie rano, inni  wstają dużo później i to jest jak najbardziej w porządku. Owszem jest, ale w pewnych zdroworozsądkowych granicach. Wszystkie żywe organizmy, a więc ludzie również, mają wewnętrzny oscylator odpowiadający za zmianę dobowych rytmów: fizjologicznych, biochemicznych a także behawioralnych. Ten oscylator to zegar biologiczny. Życie zgodnie z naszym wewnętrznym zegarem biologicznym i rytmem dobowym jest po prostu życiem w zgodzie ze sobą i z naszą naturą. A wstawanie o odpowiedniej godzinie pomoże poczuć się zdrowiej i funkcjonować lepiej tak samo małemu dziecku jak i dorosłemu człowiekowi.

Powodów może być wiele

Oczywiście może być też wiele innych powodów zbyt wczesnych pobudek. Niedostosowany do wieku plan dnia, przemęczenie, zbyt ciepłe/zimne pomieszczenie, słabo zasłonięte okna przez, które rano wpada światło i budzi dziecko… Ale kiedy rodzice zgłaszają się po pomoc z informacją, że „zrobili już wszystko”, zmiana godziny pierwszej drzemki często okazuje się strzałem w dziesiątkę.

A Twoje dziecko, o której godzinie ma pierwszą drzemkę?

7 komentarzy Dodaj swoje
  1. Moja 22 miesięczna córka zasypia około 13stej i śpi zwykle 1.5h. z pobudkami na „dolulanie”. Rano budzi się zwykle między 6 a 7. Wieczorem zasypia w okolicach 20.30. W nocy też zdarzają się pobudki. Od 4 rano to już bardzo niespokojnie śpi (śpimy razem). Jakieś rady?:)
    Ze snem zawsze u nas były walki:(

    1. Na sen ma wpływ ogromna liczba czynników: sposób zasypiania, dieta, temperament dziecka i rodziców, metody wychowawcze jakie preferują rodzice, stan emocjonalny i wiele, wiele innych. Dlatego po indywidualne porady zapraszam do kontaktu poprzez formularz (w zakładce kontakt), postaram się pomóc.

  2. Od kiedy córka skończyła 6 miesięcy bardzo pilnowałam, żeby pierwsza drzemka nie odbywała się za wcześnie ponieważ wiem, że im wcześniej wypadnie pierwsza drzemka tym większe ryzyko, że dziecko następnego dnia wstanie za szybko.
    Jeśli ostatnia drzemka również wypadnie za późno dziecko może potraktować ją jako sen nocny przez co w nocy również będzie spało krócej.

  3. Moja 5 miesięczna córka wstaje o 4 (czasem o trzeciej). Jestem załamana. Nie wiem jak mogłabym ja przeciągnąć do 8.15. pewnie trzeba stopniowo wydłużać czas czuwania…? Pomocy.

    1. Witam,
      odpisałam Pani na wiadomość prywatną, którą otrzymałam. Pozdrawiam serdecznie.

  4. Witam serdecznie, mój 15 miesięczny synek wstaje o 5-5.30, czasami nawet 4.00, pierwsza drzemkę zwykle zaczyna o 9, śpi do max 10, a potem zaczynamy 2 drzemkę o 13, wtedy śpi do 14.40-15, a na nocny rytuał już od 18, zasypia o 19, czasami później, co mogę zrobić aby wydłużyć jego sen nocny, aby wstawał 6-7?

    1. Dzień dobry,
      Zapraszam do mojego artykułu nt. drzemek i czasów czuwania (i do zapoznania się z pozostałymi artykułami):
      http://wyspane.pl/index.php/2019/03/15/czasy-czuwania-ile-spi-niemowle/
      W tym wieku warto już dążyć do przejścia na jedną drzemkę.
      Jeśli potrzebuje Pani bardziej szczegółowej porady, albo poprowadzenia Państwa przez proces zmian, proszę napisać poprzez mail kontakt@wyspane.pl albo formularz kontaktowy. Tam napiszę dokładnie w jaki sposób mogę Wam pomóc 🙂 Pozdrawiam serdecznie. Magdalena Nowacka (CSC Certified Sleep Consultant)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *