Najczęściej zadawane pytania

Dlaczego w ogóle warto zajmować się snem dziecka?

Badania dotyczące zaburzeń snu u dzieci prowadzone są od stosunkowo krótkiego czasu (ostatnie 20 lat). Prawdopodobnie wynikało to z mylnego przekonania, że zaburzenia snu u dzieci są rzadkością, a zdrowe dzieci nie powinny mieć problemu ze snem. Jednak ostatnie lata badań zupełnie odwróciły myślenie o śnie. Okazuje się, że ze względu na niedojrzały jeszcze układ nerwowy, zaburzenia snu u dzieci pojawiają się nawet częściej niż u dorosłych. Wg szacunków nawet jedna trzecia dzieci żyjących w zachodniej cywilizacji ma problemy ze snem

Dzisiaj nie ma wątpliwości, że dobry sen jest podstawowym czynnikiem warunkującym zdrowe życie i prawidłowy rozwój dziecka (dorosłego również). Jednak żeby zdrowo spać dzieci muszą się tego nauczyć.

Bezsenność czy też nadmierna senność u dorosłych bardzo często ma swoje przyczyny w dzieciństwie, ponieważ nie nauczono ich wtedy zdrowo spać.

I tak jak uczymy nasze dziecko zdrowo i higienicznie się odżywiać, tak możemy je nauczyć zdrowo i higienicznie spać. 

Jakie są skutki niedoboru snu u dzieci (i u dorosłych)?

Układ nerwowy dziecka nie jest jeszcze w pełni dojrzały, co czyni go jeszcze bardziej wrażliwym na niedobory snu i przebodźcowanie. Objawia się to w takich aspektach jak:

Układ kognitywny – problemy z koncentracją, uczeniem się, konsolidacją pamięci,

Regulacja nastroju – hiperaktywność, agresja, nadpobudliwość, histerie itp.

Zdrowie fizyczne –  niska odporność na infekcje, rozregulowany metabolizm.)

Tak więc sen ma wpływ na ogólną jakość życia.

Może poczekam i dziecko wyrośnie z problemów ze snem?

Większość dzieci wyrasta z problemów ze snem. Większość, nie wszystkie. Pytanie jednak kiedy? W wieku 3 lat? 4 lat? 6 lat? Regenerujący sen jest fundamentem zdrowego rozwoju, warto więc zapewnić go swojemu dziecku od początku. Jest to szczególnie istotne w pierwszych dwóch latach życia, kiedy to mózg dziecka rozwija się z największą intensywnością. Dodatkowo zdrowy sen dziecka, sprzyja zdrowemu snu rodzica. A wyspany rodzic ma więcej sił i cierpliwości na budowanie zrównoważonej, opartej na miłości i bezpieczeństwie, relacji z dzieckiem.

Czy moje dziecko nie jest za małe/ za duże na pracę nad snem?

Nigdy nie jest za wcześnie by tworzyć pozytywne nawyki związane ze snem. Im wcześniej wprowadzimy je w życie tym łatwiej i bardziej naturalnie nam to pójdzie. Przed 5-tym miesiącem życia nie prowadzimy treningu zasypiania, jednak możemy wprowadzić pozytywne nawyki oraz zdrową higienę snu. Dzięki temu, w przyszłości trening snu nie będzie potrzebny. Dlatego też rodzicom najmłodszych niemowlaków proponuję konsultację jednorazową.

 

Nigdy też nie jest za późno by zacząć pracować nad snem. Standardowo pracuję z dziećmi do 6-go roku życia – zazwyczaj są to rodzice, którzy czekali aż dziecko samo wyrośnie. Im dziecko jest starsze tym zmiany mogą być trudniejsze do wprowadzenia, bo i niekorzystne nawyki są silniejsze i dłużej utrwalone. Zmiany te nie są jednak niemożliwe, wymagają po prostu więcej pracy i zaangażowania ze strony rodziców. Podczas współpracy z rodzicami starszych dzieci, wykorzystuję wiedzę i doświadczenie zarówno Konsultanta Snu jak i Edukatora Pozytywnej Dyscypliny. Jeśli Twoje dziecko jest starsze niż 6 lat, skontaktuj się ze mną indywidualnie, omówimy możliwości współpracy.

Czy dzieci płaczą podczas Nauki Samodzielnego Zasypiania?

Zazwyczaj tak. Mimo że jest to trudne i wszyscy chcielibyśmy tego uniknąć, zazwyczaj NSZ w początkowej fazie wiążę się z płaczem dziecka. Ile będzie tego płaczu i jak długo będzie trwał, zależy od kilku czynników: temperamentu dziecka, zastanej sytuacji i nawyków, metody obranej przez rodzica, a także od nastawienia rodziców – ich emocji i konsekwencji w działaniu. Jeśli rodzic jest pewny siebie, wie że dobrze robi i postępuje zgodnie z planem, daje dziecku emocjonalne oparcie i płaczu jest zdecydowanie mniej. 

Czy podczas NSZ muszę zostawić dziecko w pokoju, żeby się wypłakało (CIO)?

Oczywiście że nie. Jest wiele innych metod (oraz ich kombinacji) nauki samodzielnego zasypiania. Ja nie stosuję i nie zalecam metody wypłakiwania. Sposób nauki zostanie dobrany indywidualnie do Waszych potrzeb, uwzględniając m. in. takie czynniki jak: wiek dziecka, temperament, styl wychowania i możliwości rodziców.

Tylko czy to się uda? Próbowałam już wszystkiego i nasz przypadek jest beznadziejny...

TAK, uda się. W trakcie współpracy pracujemy nad higieną snu, rytuałami oraz innymi czynnikami, które wpływają na sen dziecka. Dodatkowo pracujemy nad Nauką Samodzielnego Zasypiania, która jest skutecznym i opartym na dowodach naukowych sposobem na poprawę snu dziecka. Nie jest to jednak magia ani “odczarowywanie dziecka”. Jest to nauka i proces zmiany nawyków, który jest żmudny i wymaga wysiłku oraz konsekwencji i jednoczesnej uprzejmości ze strony rodziców. (Podobnie jak całe wychowanie). Pomogę Wam przejść cały ten proces tak, by był dla Was najłatwiejszy i najskuteczniejszy.

Próbowałam już nauki samodzielnego zasypiania, ale u nas to nie działa… maluch śpi tylko przy piersi (na rękach)

Jeśli NSZ nie działa, zazwyczaj dzieję się tak, ponieważ rodzice nie mają odpowiedniej wiedzy, by wdrożyć ją prawidłowo i skutecznie. Opierają swoje działania na informacjach od koleżanek, albo innych mam z Internetu i mediów społecznościowych. Stosują metody prób i błędów, bez konkretnego planu działania. Nie wiedzą jak się zachować w trudnych sytuacjach, co zrobić w trakcie drzemek, co podczas pobudek czy karmienia. To wszystko wprowadza chaos i zamieszanie, które nie sprzyja nauce. 

By NSZ była skuteczna należy odpowiednio przygotować do niej zarówno siebie jak i dziecko. Dobrać odpowiednią metodę oraz posiadać narzędzia i techniki reagowania na różne, trudne sytuacje. 

To wszystko dostaniesz w trakcie naszej wspólnej pracy nad snem Waszego dziecka. 

Moje dziecko ma: kolki / refluks / alergie / ząbkuje… Czy praca z konsultantką snu jest również dla nas?

Oczywiście, że tak. O sen dziecka warto zadbać zawsze, a w szczególności wtedy gdy wiemy,  że sen ten jest utrudniony. Dodatkowo podczas współpracy bardzo często okazuje się, że przyczyna problemów ze snem, wcale nie leżała po stronie medycznej. A szczególnie często dzieje się tak, gdy rodzice przychodzą z maluchem, który nie śpi przez ząbkowanie. Dzieci, które mają prawidłowo wyrobione nawyki okołosenne i higienę snu, śpią zdecydowanie lepiej i nie wybudzają ich przejściowe problemy z ząbkami.

Czy muszę zrezygnować z karmienia piersią?

Nie. Zarówno dzieci Karmione Piersią jak i Mlekiem Modyfikowanym mogą spać dobrze. U jednych i u drugich warto zadbać o podstawowe potrzeby, do których niewątpliwie, zalicza się zdrowy sen. Co więcej, to nie sposób karmienia ma wpływ na jakość snu, lecz sposób usypiania dziecka. 

Czy korzystając z usługi konsultantki snu muszę uczyć dziecko samodzielnego zasypiania?

Nie. Chociaż jest to zalecane, ponieważ brak umiejętności samodzielnego zasypiania u dzieci, często prowadzi do zaburzeń snu. Są jednak dzieci, które nie zasypiają samodzielnie, a mimo to śpią dobrze. Jeśli, z jakiś przyczyn, nie chcesz uczyć dziecka samodzielnego zasypiania, skupimy się na innych aspektach zdrowego snu m. in. higienie snu, diecie, planie dnia…

Wspieram sen dziecka, szanując każdy styl wychowania.

Czy pracuję z rodzicami w duchu RB?

Tak, wspieram rodziców niezależnie od stylu ich wychowania. Dodatkowo jestem certyfikowaną Edukatorką Pozytywnej Dyscypliny dla rodziców. Jest to nurt bliskościowy, który promuje wychowanie bez kar i nagród, oparte na szacunku do dziecka i rodzica.

Czy spanie z dzieckiem w łóżku jest ok?

Tak. Jeśli robicie to w BEZPIECZNY sposób, każdy z Was się wysypia, lubicie tak spać i jest Wam wszystkim komfortowo, to tak. Jeśli jednak sen z dzieckiem jest Waszą ostatnią deską ratunku, by złapać choćby parę chwil snu, mama śpi wygięta w literę Z na krańcu łóżka, a tata od miesięcy sypia w salonie na sofie, jeśli czujecie się zmęczeni, niewyspani i rozdrażnieni takim spaniem, to zdecydowanie nie jest to dobra sytuacja, ani dla dziecka, ani dla rodziców. Wówczas dziecko powinno spać w swoim łóżeczku, które jest najbezpieczniejszym i rekomendowanym przez Instytucje pediatryczne* miejscem snu dziecka. To, że niektórzy czują się komfortowo śpiąc z dzieckiem, nie oznacza, że Ty również powinnaś tak się wysypiać. Każdy ma inny sen i trochę inne potrzeby oraz poczucie komfortu. 

 *m. in. Amerykańska Akademia Pediatryczna

Który pakiet współpracy mam wybrać?

KONSULTACJA JEDNORAZOWA jest dla Was, jeżeli Twoje dziecko ma mniej niż 5 miesięcy i zależy Ci na budowaniu pozytywnych nawyków od samego początku. Sprawdzi się również jeśli Twoje dziecko jest starsze i potrafi samodzielnie zasypiać, ale borykacie się z przejściowym regresem snu np. po przeprowadzce, zredukowaniu ilości drzemek czy skoku rozwojowym.  

PAKIET BASIC będzie dla Was odpowiedni, jeśli Twoje dziecko ma problemy ze snem i nie potrafi samodzielnie zasypiać, a Wy potrzebujecie rzetelnych informacji i konkretnego, dobranego indywidualnie planu działania. Jesteście też mocno zdeterminowani  i czujecie się na siłach, by zmiany wprowadzać w życie sami, tylko z niewielką pomocą specjalisty, trwającą 1 tydzień.

Wybierz PAKIET STANDARD jeśli oprócz rzetelnych informacji i konkretnego, dobranego indywidualnie planu działania, chcesz otrzymać pełne wsparcie w całym procesie zmiany, przez okres 2 tygodni. Jeśli zależy Ci na wygodnym i stałym kontakcie ze specjalistą, który poprowadzi Was za rękę, krok po kroku do celu i podpowie jak się zachować w kryzysowych sytuacjach, to pakiet ten będzie dla Was odpowiedni.

PAKIET PREMIUM jest dla Was, jeżeli oprócz skuteczności ww pakietów, cenisz sobie również komfort i elastyczność współpracy. Zależy Ci na stałym kontakcie również w sytuacjach awaryjnych: wieczorem czy w weekend aż przez 3 tygodnie. Okres ten możesz rozpocząć nawet 4 tygodnie po pierwszej konsultacji, dlatego też pakiet PREMIUM polecany jest nawet od 4go miesiąca życia.

Wybierz pakiet dla siebie