Pozytywna Dyscyplina

Pozytywna Dyscyplina jest to metoda wychowawcza znana na świecie od prawie 40 lat. Jej koncepcja została stworzona przez dr Jane Nelsen – psychologa, terapeutkę rodzin i mamę siedmiorga dzieci. Pozytywna dyscyplina oparta jest na psychologii pozytywnej zapoczątkowanej przez Alfreda Adlera.

5 FUNDAMENTALNYCH ZASAD POZYTYWNEJ DYSCYPLINY:

1. Pomaga dzieciom poczuć łączność i przynależność. Pomaga im poczuć, że są ważne w rodzinie i społeczności.
2. Jest jednocześnie uprzejma i stanowcza. Pełna szacunku i uprzejma dla dziecka oraz stanowcza dla problemu i wymogów sytuacji.
3. Jest skuteczna długofalowo: bierze pod uwagę to, co dziecko myśli, czuje, czego się uczy i jakie podejmuje decyzje o sobie samym i o swoim świecie. Uczy postaw i zachowań, które w przyszłości pozwalają odnosić sukcesy.
4. Uczy ważnych umiejętności społecznych i życiowych kompetencji: dbania o innych, szacunku, rozwiązywania problemów, współpracy oraz umiejętności wnoszenia wkładu i bycia pożytecznym w domu, przedszkolu, szkole i większej społeczności.
5. Zachęca dzieci do odkrywania tego, jak bardzo są zdolne i kompetentne. Zachęca je do konstruktywnego używania swojej osobistej siły i autonomii.

Pozytywna dyscyplina jest jednym z nurtów bliskościowych, który nie używa kar i nagród. PD dąży do pogłębienia wiedzy i  samoświadomości rodzica. Jest to pierwszy krok do bycia lepszym i spełnionym rodzicem. A także do budowania w rodzinie silnej więzi i głębokiej relacji opartej na miłości i szacunku.